Linn Kjøllmoen, Daglig leder, TextMe AS

Hvordan går man fra 0 til 5000 følgere på litt ovet ett år? Hvordan skaper man et nettsted med flere tusen daglige lesere?  Og lander drømmejobben i samme slengen?

Simen Næss Hagen har svaret.

Simen Næss Hagen startet nettstedet parcferme.no i 2017. I dag har han nesten 6000 følgere på Facebook, og er blitt TV2-kommentator innen bilsport.

Næss Hagen forteller hvordan han klarte å skape suksess, da hvordan han bygde opp en nettside med flere tusen lesere daglig via WordPress, SEO-tips og plugins og hva han anser som mest avgjørende for egen suksess.

Fakta:

  • Simen Næss Hagen, 27 år fra Kongsvinger. Bor i Drammen
  • Nettsted: https://parcferme.no/
  • Facebook-side: https://www.facebook.com/parcfermeno
  • Startet nettstedet Parc Fermé i januar 2017, der han legger ut daglige artikler som omtaler bilsport. I dag lever han 100 prosent av dette.
Fra denne pulten i Drammen skriver Simen daglige artikler om bilsport. Photo: Text Me

Bare for gøy

Ideen til nettstedet kom fra, som Simen selv sier det, at «jeg skulle ha den for gøy».

– Jeg jobbet som frilansjournalist året før jeg startet siden, og det ble fort til at jeg skrev og solgte saker om interessefeltet mitt, som er bilsport. Men det var ikke alle disse sakene jeg fikk på trykk noe sted, sier Simen.

Simen forteller at i starten var idéen at nettsiden bare skulle være et sted hvor han kunne dele artige enkle ting, som tweets, youtube-videoer og slikt, bare for gøy. Dette utviklet seg etterhvert til at alle artiklene han selv satt på, men ikke fikk solgt inn noe sted, også ble publisert på nettsiden.

– Det er huet mitt som styrer hva jeg skriver om; det er mye jeg lurer på og som jeg synes det ville være kult å få frem fra bilsporten som du ikke får omtalt andre steder. Det traff en nerve.

Yoast SEO

Simen, som både fungerer som journalist, redaktør, teknisk sjef og webredaktør (Sitat simen «hele pakka») har underveis lært mer og mer om det tekniske bak en nettside og hva som skal til for å ranke bra i Google.

– Det som er fint er at jeg selv har sterke meninger og ideer og tanker om hvordan jeg vil ha det.

Et tips Simen kommer med er å installere Yoast SEO-plugin‘en i WordPress. Den rangerer artiklene dine og gir dem en god eller dårlig readabuility-score etter Googles standarder.

Google er for eksempel ikke kjempeglade i lange avsnitter.

Merknad: Husk at den WordPress’en vi snakker om her er den du finner på .org, og er altså helt gratis. Du trenger bare å kjøpe et webhotell og kanskje en betalt mal (engangssum) i tillegg. WordPress.com er noe annet.

I begynnelsen brukte Simen selv Squarespace som webplattform, fordi grensesnittet er lettere. Dette ga utfordringer i form av en gigabug i Squarespace som de ikke klarte å løse. Derfor endte det med at Simen flyttet over til WordPress.

– Det var noe i CSS’en og noe i kodene, blokker og masse greier, som jeg egentlig ikke kan noe om…

Heldigvis, sier han i dag, tok han seg tid til å konvertere over alt innholdet til WordPress.

– Dette gjorde jeg sommeren 2017, forteller Simen

Yoast plugin for WordPress. Photo by: Yoast.com

Bruker ikke Facebook-annonsering

Gründeren forteller at han ikke har lagt inn én eneste krone i Facebook på annonsering eller boosting. Det er et prinsipp jeg har, forteller han. De første 1000 følgerne kom ganske eneklt av seg selv.

– Det var lett å få 1000 følgere, de fikk jeg ganske fort.

Simen opplevde de neste 4000 følgerne/likes’ene som vesentlig vanskelige å bygge opp. De første 1000 kom etter omtrentlig en måned forteller han, men et og et halvt år på de neste 4000.  Men Simen presiserer:

– Jeg fikk en teori om at hvis du først begynner med det, så blir du samtidig dempet de gangene du ikke gjør det. Jeg har ikke fått bekreftet at dette stemmer, men har tatt sjansen på å følge det. Jeg føler derfor at det er veldig ærlige og autentiske følgertall jeg har.

Målsetning om 1000 lesere daglig

Simen forteller at han har to helt klare mål for dagen:

  1. Jeg skal ha minst én sak ut hver dag
  2. Jeg har et mål om å ikke gå under 1000 unike lesere per dag.

Det er artiklene som først og fremst drar leserne. Det varierer om jeg har 1500 – 5000 om dagen innom, litt ettersom hvor populære sakene er. Men ikke under 1000, poengterer han.

Alt legges ut på Facebook

– Jeg legger ut alle sakene jeg lager på Facebook. Jeg vet det er noen nettaviser som legger ut bare det de tror går bra, men jeg bare legger ut alt. Jeg skriver ikke så mye at det blir til spam, jeg har kanskje 2-5 artikler om dagen avhengig av hva som skjer. Når det blir spredd utover dagen så er det ikke spam for folk.

Simen er derimot ikke i tvil om at tilstedeværelsen på Facebook har hatt mye å si.

– 70 prosent av trafikken kommer fra Facebook. I starten var det 80-90. Da hadde ikke leserne noen annen inngangspunkt og hadde ikke rekt å bokmerke siden ennå eller å ha det inne i sine faste rutiner. Nå merker jeg at forsiden blir mer og mer vist for hver dag som går, sier han.

Jakter på delinger

Det sprer seg jo mer jeg skriver om folk. Plutselig skriver jeg om en som ikke har fått så mye omtale før, og så deler hans venner og familie innlegget.

– De sakene som er mest lest hos meg, de peakene jeg har, er fordi de har blitt delt. Det er ikke slik at den mest leste saken jeg har er fordi den er så godt vinkla at alle klikker på den. Det er heller fordi det er en deling som treffer dritmange.

– Derfor ser jeg at det ikke nødvendigvis er der jeg legger mest ressurser i journalistikken som gjør at det blir mest lest. Det kan likså godt være en youtube-deling som blir mest sett fordi den blir delt mye.

Skjermdump: parcferme.no

Lever drømmen

Simen avslutter:

– Jeg har det så gøy at jeg sikkert kunne jobba 12-timer om dagen uten å brenne meg ut. Men jeg må jo ta hensyn til de hjemme også (Simen forlovet seg i fjor, red.anm og sier selv «Jeg har jo samboer, rekkehus og stasjonsvogn – hele pakka unntatt kids»). Det er ansvar og ting du må tenke på hjemme, og noen ganger har jeg veldig dårlig samvittighet, men det får jeg ta igjen med at jeg tross alt er min egen sjef og kan ta fri når jeg vil.

– Jeg  lever jo drømmen, smiler han.