Linn Husby, Daglig leder, TextMe AS

Dette er steg 2 av 5 i vår MailChimp-guide.

I dette blogginnlegget skal vi forklare hvordan du setter opp en mal for ditt kommende nyhetsbrev i MailChimp. Let’s go!

Når du er inne i MailChimp trykk på “Campaigns” – der trykker du på knappen “Create”, slik det ser ut her: 

Det neste vinduet du får opp ser slik ut: Trykk på “Email” øverst.

Det første bildet du da får opp ser slik ut:

Her får du egentlig valg om å lage både en “Regular” – altså en vanlig e-post (slik vi skal nå) eller å lage en e-post for automatiske utsendelser:

Vi viser deg dette med automatiske nyhetsbrev nå – og her er mulighetene svært store, bare for at du skal vite at denne muligheten er der. Dette tar vi opp i steg 4 i denne guiden: «Hvordan sette opp en automatisk e-post». Men du må først opprette en nyhetsbrev-template, og det skal vi altså gjøre nå. 

For å lage en nyhetsbrev-template – bli så værende i “Regular”-fanen og skriv inn i navnet på E-posten: f.eks. “Nyhetsbrev-mal” og deretter trykk på “Begin” slik: 

Nå kommer du hit: 

Her blir du først bedt om å velge hvilket “audience” du ønsker å sende e-posten ut til.

Nå skjønner du kanskje også hvorfor du er nødt til å ha laget et “audience” først – som er  steg 1 i vår MailChimp guide. 

LES OGSÅ: MailChimp step 1 – Slik setter du opp lister for ulikt behov.

Når du har dette på plass, samt hvilken e-post nyhetsbrevet skal sendes fra, så trykker du på “Design Email”. 

Her får du opp følgende vindu: 

Her skal du nå velge en passende template. Hva du velger kommer litt an på hva du selger eller tilbyr. Er du en nettbutikk, er det naturlig at du velger en template som er rettet mot å selge produktene dine. 

I det siste har MailChimp gjort en del av templatene til “premium”- innhold. Altså at du må oppgradere til betalt løsning for å få tilgang. Du har derfor bare 2 maler å velge mellom, “Sell Products” og “Make an Announcement”. 

Hva du velger blir opp til deg, men la oss her gå for “Make an Annoncement”: 

Når du har trykket på denne, kommer du inn i design-modus på e-posten, som ser slik ut: 

Her gjør du ønskede design-valg ved å trykke på elementene på siden i en “drag – n drop” – funksjon. 

Vi har laget en video som viser hvordan du gjør dette her: 

 

Når du nå har en template som du er fornøyd med, f.eks, slik som denne under her, så trykker du på “Save as Template” slik:

Da kommer denne ruten opp: 

Trykk “Save”.

Da får du opp denne meldingen:

Slik finner du dine templates:

For å komme ut av dette vinduet igjen, så trykker du nå på “Save & Close” knappen nederst i høyre hjørne: 

Da kommer du tilbake til bildet fra før du begynte å designe, der du valgte audience, e-post og diverse andre settings. Siden vi nå ikke skal sende ut et nyhetsbrev, men bare lage malen, så trykker du her nå på “”finish later” oppe i høyre hjørne.

Du kommer nå tilbake til “Campaigns” og forsiden – og vil nå se at e-posten legger seg som “draft” der. Templaten finner du igjen ved å trykke på fanen “Templates”

Her kan du redigere denne videre – til du er helt fornøyd. 

Helt til slutt: Hvordan sender jeg ut e-post med denne templaten? 

 

Hvis du nå er klar for å sende ut et nyhetsbrev fra din bedrift/organisasjon, så begynner du på samme måte som da du skulle lage denne e-posten: Under “Campagins” – trykk på den blå “Create” knappen og deretter på Email (gjenta de to første stegene i denne guiden). 

Skriv nå inn ditt reelle navn på e-posten du ønsker å sende ut: 

Du kommer til samme e-postoppsett som sist, nå er det viktig at du fyller ut alle disse stegene og så trykker du som sist på “design email” 

Forskjellen fra sist er at du nå kan hente opp din ferdig lagrede e-post template fra menyen: 

Slik – trykk på den og den blir valgt:

Så er det bare å sende ut nyhetsbrevet.

Flere gulltips: 

Når du nå har sendt ut et nyhetsbrev, så har du templaten der allerede. Da kan du bare kopiere den forrige e-posten, for utsendelse av det neste nyhetsbrevet. Slik kopierer du en allerede sendt e-post: 

E-posten legger seg da som “draft” og kan redigeres og tilpasses til nytt innhold, men fremdeles på samme mal. 

Dette var alt for nå: gratulerer du kan nå sette opp din egen nyhetsbrev-mal ved bruk av MailChimp! 

I steg 5 i denne guiden skal vi lære deg hvordan du bør strukturere mappene dine med de ulike nyhetsbrevene. Slik at kontoen din har struktur og orden, og er lett å finne frem i. 

I neste uke skal vi ta for oss hvordan du lager en landingside i MailChimp.