Linn Husby, Daglig leder, TextMe AS

Dette er steg 5 av 5 i vår MailChimp-guide.

Ok, la oss nå, i den siste delen av guiden, nr. 5, gå helt tilbake til start. 

Slik ser innsiden av MailChimp-kontoen din ut før du har trykket deg videre noe som helst sted:

Vi anbefaler at du holder styr på e-postene du sender ut, samt at du gjør dette fast på enten ukentlig eller månedlig basis. Det betyr at du hver uke/måned må forplikte deg til å sende ut et nyhetsbrev. 

Nå som du i de forrige guidene har lært deg hvordan du lager lister, hvordan du setter opp en nyhetbrev-mal, lager landingsside og til slutt: sender ut automatiske e-poster – er det jammen på tide å holde orden i sysakene! 

For å komme i gang: trykk på fanen “Campaigns”. Da kommer du hit: 

Vær nå sikker på at du har riktig liste markert i toppen, hvis ikke vil du ikke finne det du har sendt ut. Du veksler mellom listene ved å trykke på nedtrekksknappen under boksen som heter “Current audience”. 

Lag mapper

Lenger nede på denne siden er det en funksjon som heter “Create folders”. Hos oss ser denne slik ut: 

Trykk på + tegnet for å lage en ny mappe. 

Slik legger du til e-poster i mappen


For å legge til e-poster i ny mappe gjør du slik: 

  • Marker den e-posten du ønsker å flytte. 
  • Trykk på “Move to” og velg der aktuell mappe: 

Hva du må tenke på (Eksempel: Slik vi har gjort det): 

Når du lager mapper og navngir e-postene dine må du tenke hva slags struktur du ønsker og hva som er mest hensiktsmessig lagring. Vi i Text Me, for eksempel, sender ut et nyhetsbrev hver måned – fast. Der skriver vi om livet på innsiden av byrået vårt – og gir deg noen tips til hvordan du kan få synlighet for bedriften din digitalt.

Navngi nyhetsbrevet – internt og eksternt. 

Det er også en forskjell på hva du kaller nyhetsbrevet ditt internt – det som vises i mappen, og det du kaller det eksternt: altså subjektfeltet som dukker opp hos mottakeren. 

Det interne navnet er ment for å holde struktur, og her ser du hvordan vi i Text Me navngir våre nyhetsbrev internt – nemlig ut i fra måned de sendes ut: 

Her i denne oversikten ser dere kanskje også noe annet lurt – nemlig et prosentvis anslag åpninger (på englsk “open rate”) – altså hvor mange av de som fikk tilsendt nyhetsbrevet som faktisk åpnet det. 

Dette gir deg en nyttig indikator på om e-posten virket fristende å åpne eller ikke. 

La oss vise hva det eksterne navnet er, ved å klikke oss inn på den mailen som har størst “open rate” så langt for oss i år. 

Når vi klikker oss inn på den eposten – og klikker oss videre til fanen “detailes” ser det slik ut: 

Emnefeltet – altså det eksterne navnet på denne e-posten var “Slik får du i land en deal verdt 200.000 NOK”.
Kanskje ikke så rart at klikkprosenten på denne var høy, for vi  synes at det viser at det skal løne seg være på vår nyhetsbrevliste, men det er en annen sak.

Oppsummert: 

  • Du gir e-posten/nyhetsbrevet et internt navn. Disse navnen bruker du til å strukturere og holde oversikt over de ulike e-postene du sender ut. Vi har valgt navn etter månedsbasis (hyppighet for våre nyhetsbrev-utsendelser). 
  • Du lagrer hver enkelt e-post i mapper. Vi har valgt mapper på årsbasis. 
  • Du lager et eksternt navn på e-posten i setting. Hva du velger å kalle e-posten din her får betydning for om folk får lyst til å åpne den eller ikke. 

Men vent, la oss gå igjennom et par ting til først, før vi forlater deg – og lar deg prøve helt på egen hånd: 

I de foregående MailChimp-guidene har vi vist deg mye, men vi har faktisk ikke vært inne på viktig settings før du sender ut en e-post. 

La oss ta det her, fordi det er relatert til internt og ekstern navngivning av e-postene dine.

De viktige settings-innstillingene du må huske på før du sender ut en e-post: 

(punktene under er forklart med bilder som viser aktuelt punkt) 

1: Sett internt navn på e-posten: 

2: Velg listen du vil sende e-posten til:

3: Bestem ekstern navn: (Emne-feltet)

4: Skriv innholdet i e-posten (og design den hvis du ikke har gjort det)

Bildetekst: altså “content”-delen. Hva skal du meddele listen din om denne gang? 
(P.s Her hjelper det å ha laget et nytt blogginnlegg som du kan sende ut)

5: Endre Campaign URL 

Det neste du må huske på er at du endrer campaign URL’en på hver nye nyhetsbrev.
For du så kanskje på vår tidligere skjermdump at det var en Campaign url med på listen, her markert i blått: 

Denne endrer du ved å scrolle helt ned på listen for settings for e-posten, slik:

Hvis du ikke vet hvor settings for å sende ut en ny e-post er, så les guide 2 og 4, som viser deg hvordan du kommer deg dit. 

Det var alt for denne gang folkens! 

Ikke glem at å sende ut e-post til din nyhetsbrevliste er en viktig del av inbound-trakten. Det er her du får et personlig forhold til dine kontakter, og dermed potensielt lager nye ambassadører som rett og slett ELSKER din bedrift. 

Lykke til med dine nyhetsbrev!