Linn Husby, Daglig leder, TextMe AS

Dette er steg 1 av 5 i vår MailChimp-guide. 

MailChimp er et fantastisk verktøy med mange muligheter. Men, det kan være vanskelig å holde styr på denne ville apeflokken- du må holde tunga rett i munnen og begynne fra start: 

For å bruke MailChimp optimalt må du begynne med listene dine. Dette kalles “Audience”, og gir deg ulike grupperinger av e-postadresser til ulike behov. Det er ikke sikkert du bør bruke samme liste for påmelding til nyhetsbrev som til interne kundelister. Du har dermed behov for flere lister som er tilpasset ulike kategorier.

Sett opp lister for ulikt behov 

Det første du bør gjøre når du oppretter en MailChimp-konto er å gå til fanen “Audience”. Trykk på “Manage Audience” og “View Audience”. Da kommer du dit du skal, nemlig til MailChimps listeverktøy.  

Her finner du dine ulike lister. Har du ingen fra før, kan du lage noen. 

Her, med fare for å gi litt for mye innsikt i vår egen virksomhet (husk små steg av gangen mot suksess) ser du Text Me sine lister. Du bør lage listene etter hvilke handlinger leadsene dine har gjort, da via din nettside.  

Du lager en ny liste ved å trykke på “Create Audience”: 

MailChimp sin “Audience”-seksjon = det samme som HubSpot sitt listeverktøy. Vit ved å benytte dette effektivt og godt, vil du skape oversikt over dine ulike kundegrupper og dermed gjøre salgsprosessen lettere å følge opp. Her et skjermdump fra Text Me sine egne lister per 29.03.2019 

Husk at bedriften din har mange salg som går utenom Inbound-marketing metoden, som for eksempel telefonsalg eller direkte salg. Men, de salgene som følger inboundmetoden vil bli registrert her, og havner derfor i de ulike listene som lages. Da er det ytterst viktig å ha oversikt over, og kontroll på, de ulike typer leads du samler. 

Her får du en kort steg-for-steg video, som viser deg hvordan du setter opp listene dine:

I neste uke slippes neste steg av bloggserien:  MailChimp: Sett opp en fast nyhetsbrev-mal