Linn Husby, Daglig leder, TextMe AS

SEO-optimalisering av nettsiden – hva betyr det egentlig?

Bedriften din ønsker å rangere på førstesiden på relevante Google-søk (som alle andre), men dere gjør det ikke per i dag. Du har hørt at SEO (som står for Search Engine Optimization – eller søkemotoroptimalisering på norsk) er viktig å fokusere på og tenker «jeg trenger en SEO-ekspert». Visste du at du kanskje bare trenger en tekstkonsulent?

SEO = Søkemotorvennlig skriving

For hva betyr egentlig SEO – søkemotoroptimalisert?

Kort fortalt handler SEO-optimalisering om å tilpasse en nettside eller et blogginnlegg for organiske søk. Organiske søk er det som kommer opp etter annonsene når personer søker på Google eller i andre søkemotorer (de fleste bruker Google, derfor er det Googles algoritmer som er standard for SEO-optimalisering). Hvis du søker på «advokattjenester Oslo» vil de tre – fire første resultatene være Google Ads (betalte og merkede annonser). Søkeresultatene som kommer under der igjen er organiske søk – det er de sidene som Google har rangert som mest relevante for det du nettopp har søkt på.

LES OGSÅ: Google Ads for dummies – slik setter du opp din første kampanje

Det er flere ting som bidrar til å øke den organiske rankingen (SEO’en) til en nettside, som for eksempel url’en, sikkerhet og hastighet, lenking, om siden er mobilvennlig – slikt som gjerne omtales som teknisk SEO. Langsiktig SEO handler mer om sideinnholdet: å bruke relevante søkeord på relevant nettside,  og deretter produsere SEO-optimaliserte blogginnlegg. Rett og slett – søkemotorvennlig skriving.

Først: Finn riktig søkeord. Deretter: Lei inn en tekstkonsulent

Bedrifter ønsker å rangere høyt organisk i Google-søk, helst på førstesiden. Få trykker seg videre til neste side. Da må bedriftseieren (gjerne i samarbeid med en konsulent eller mediebyrå) finne ut av hvilke søkeord som er mest relevante for bedriften, bruke disse ordene på nettsiden, samt produsere flere innlegg med disse søkeordene i sin bedriftsblogg.

Og her er poenget: En tekstkonsulent kan implementere søkeordene overalt på nettsiden din og skrive blogginnlegg slik at disse ordene ivaretas og brukes på en bra måte. En tekstkonsulent kan også hjelpe deg å gjøre en søkeordsanalyse – det vil si å analysere seg frem til hvilke ord som vil være mest nyttige for deg å satse på. Her finnes det digitale verktøy å lene seg på.

LES OGSÅ: Søkeordsanalyse – slik går du frem

2 standarder du må bry deg om

Hovedsakelig må tekstkonsulenten være oppdatert på:

Det krever tid og jevnlig arbeid for å øke synligheten i organiske søk. Avhengig av hvilken bransje du tilhører kan det også være stor konkurranse for å bli synlige på deres viktige søkeord.

Skjønner du nå at mye av jobben som kreves for å optimalisere nettsider i dag, egentlig handler om å ha tilgang på en kyndig skribent som kan skrive godt for nett? Hver gang du ser en som omtaler seg som «SEO-konsulent» i fremtiden, så tenk: «Å ja, en digital tekstkonsulent! Akkurat det jeg trenger.»